Ga naar de inhoud

Woningzoekenden waarderen het gemak van Thuiskompas. Dit blijkt uit de uitkomsten van het onderzoek dat we eind vorig jaar deden. En daar zijn we trots op! 

 

We bieden al bijna 10 maanden alle sociale huurhuizen van de Drentse corporaties op 1 plek aan. Dat is natuurlijk even wennen voor woningzoekenden en de corporaties. We zijn benieuwd of woningzoekenden Thuiskompas kennen en zo ja, wat zij van de nieuwe site vinden. Daarnaast willen we graag weten hoe bekend Thuiskompas is bij een groter publiek. Daarvoor benaderden we inwoners van Drenthe en aangrenzende gemeenten. Met de uitkomsten van het onderzoek kunnen we Thuiskompas nog beter maken.

Gemakkelijk en duidelijk
“De site is gebruiksvriendelijk en ik kan gemakkelijk vinden wat ik zoek”, zegt 64% van de woningzoekenden die Thuiskompas al kennen. Ook vinden zij het aanbod aan huizen en de advertenties overzichtelijk. 70% vindt de uitlegvideo’s over inschrijven en het reageren op een huis duidelijk. Met de stelling: “Het reageren op een huurhuis vond ik makkelijk” was 93% van de mensen het eens. Bijna 30% van de inwoners die de vragenlijst invulde heeft van Thuiskompas gehoord. Dit is al een heel mooi resultaat na 10 maanden. We willen natuurlijk dat iedereen die op zoek is naar een sociaal huurhuis in Drenthe en omstreken weet dat je bij Thuiskompas moet zijn. En dat inschrijven gratis is.

Wat kan Thuiskompas nog verbeteren?
Naast veel complimenten over de website en enkele algemene opmerkingen noemden sommigen bijvoorbeeld het verbeteren van de zoekfunctie, de wens om meer foto’s van de aangeboden huizen of dat de informatie in advertenties niet altijd volledig en juist is. Kleine dingen die we gemakkelijk kunnen aanpassen, doen we natuurlijk meteen. Andere verbeteringen kosten meer tijd, zoals de toegankelijkheid van de site voor mensen die moeite hebben met lezen. Uit de reacties blijkt dat mensen nog niet zo goed weten dat het inschrijven op Thuiskompas gratis is. Of dat je tipberichten kunt krijgen voor huizen die passen bij je profiel. 28% van de mensen die een huis kregen vond het niet duidelijk voor welke vragen zij bij de corporatie zelf moest zijn en wanneer bij Thuiskompas. Met deze en andere opmerkingen gaan we aan het werk.