Ga naar de inhoud
Werkwijze

Wij publiceren onze beschikbare woningen op www.thuiskompas.nl Thuiskompas is een samenwerking van alle acht Drentse corporaties. Met één inschrijving kunt u reageren op onze beschikbare sociale huurwoningen en die van alle andere corporaties in Drenthe. Heeft u vragen over Thuiskompas? De Bibliotheek helpt u graag!

LET OP: je kunt alleen via Thuiskompas op ons woningaanbod reageren. Er zijn andere sites die zeggen dat je je daar kunt inschrijven om op ons aanbod te reageren, maar dat is NIET zo. Deze sites zijn alleen maar uit op geld.

Van woningzoekende naar huurder

Wij leggen u onderstaand stap voor stap uit hoe u huurder van een woning bij De Volmacht wordt.

1. Inschrijven als woningzoekende

U schrijft zich gratis in als woningzoekende, dat doe u via www.thuiskompas.nl. Hoe langer u staat ingeschreven, hoe meer kans u maakt op een woning. U zorgt ervoor dat de gegevens bij Thuiskompas actueel zijn.

Wilt u weten hoe u zich inschrijft als woningzoekende? Bekijk dan dit filmpje:

Voorrang / Urgentie

Thuiskompas geeft in heel uitzonderlijke situaties voorrang bij de toewijzing van een huis. Deze voorrangsregeling heet 'urgentie'. De voorwaarden voor deze voorrangsregeling zijn streng. Dat is omdat wij de belangen van alle woningzoekenden behartigen. Hou er rekening mee dat relatiebreuk of scheiding geen reden is voor urgentie.

Vraag urgentie aan bij Thuiskompas

2. Reageren op een woning

Elke dag komen er nieuwe beschikbare woningen op thuiskompas.nl te staan. Vindt u het handig om een mail te ontvangen van het beschikbare aanbod binnen uw zoekprofiel? Stel dan een tipbericht in.

Benieuwd hoe u reageert op een huis? Bekijk dan dit filmpje:

 
3. Woningaanbieding

U heeft zeven dagen de tijd om te reageren op een woning. Heeft u van iedereen die gereageerd heeft de langste wachttijd én voldoet u aan de gevraagde voorwaarden? Dan bieden we u deze woning onder voorbehoud aan middels een uitnodiging voor een intakegesprek. Deze uitnodiging ontvangt u per mail. Als u de woning afwijst, heeft dat geen invloed op de opgebouwde inschrijftijd. Weigert u 5 keer een woning dan wordt uw inschrijving tijdelijk geblokkeerd, waardoor u niet meer kunt reageren.

4. De juiste documenten aanleveren

Bent u nog steeds geïnteresseerd in de woning dan controleren wij of u voldoet aan de voorwaarden om de woning definitief krijgen. Wij vinden het belangrijk dat u zonder problemen kunt wonen, daarom kijken wij of het inkomen bij de huurprijs past. Ook kijken wij naar het huur- en betaalverleden. Hiervoor levert u de volgende documenten aan:

  • De meest recente inkomensverklaring of definitieve aanslag van u en uw eventuele partner. Deze kun je digitaal opvragen op de website van de Belastingdienst.
  • Huurt u al een woning? Dan hebben we ook een recente verhuurdersverklaring nodig. Deze vraagt u op bij uw huidige verhuurder. Als u reeds bij De Volmacht huurt, hoeft u geen verhuurdersverklaring in te leveren.
  • Een uittreksel bevolkingsregister (Gemeentelijke Basis Administratie) met minimaal 5 jaar woonhistorie. Deze kunt u krijgen bij de gemeente waar u nu ingeschreven staat.
  • Vragenlijst financiën. Deze ontvangt u bij de uitnodiging.
     
5. Intakegesprek

Tijdens dit gesprek worden de bovengenoemde documenten besproken, maar ook uw persoonlijke situatie, de huurprijs, huurbetaling etc. Vragen die u heeft, kunt u aan ons stellen.

6. De woning bezichtigingen

Zijn alle gegevens akkoord, dan kunt u de woning gaan bezichtigingen. U ontvangt van ons de gegevens van de huidige huurder en u maakt een afspraak om de woning te bezichtigen. U kunt dan ook eventuele overname alvast bespreken.

Is de woning al leeg? Dan gaat u de woning bezichtigen met één van onze medewerkers.

7. De woning accepteren of weigeren

U ontvangt van ons een woningaanbod. In het aanbod staat wanneer de woning beschikbaar is. Deze datum is onder voorbehoud. U heeft de woning bekeken en een besluit genomen. Deze kunt u accepteren of weigeren.

8. Zaken overnemen

Wanneer u de woning accepteert is deze definitief voor u. Dit is het moment dat u eventuele overnames ook definitief kunt regelen met de huidige bewoner. Tip voor het overnemen: denk bij zaken die u kunt overnemen aan bijvoorbeeld de vloerbedekking, gordijnen enzovoort. U vult samen met de huidige bewoner een overnameformulier in en ondertekenen die. Het formulier wordt door de huidige bewoner samen met de sleutels bij ons ingeleverd. De overgenomen zaken blijven achter in de woning.

9. Huurcontract tekenen

Zodra bekend is wanneer het huurcontract in kan gaan maken wij een afspraak met u. Op de ingangsdatum tekent u op ons kantoor het huurcontract, betaalt u de eerste verhuurnota en ontvangt u de sleutels.

Gefeliciteerd! U heeft een (nieuwe) woning.